Kathmandu - Reisverslag uit Nepal, Nepal van RonaldUsha - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Nepal, Nepal van RonaldUsha - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Door: Usha

Blijf op de hoogte en volg RonaldUsha

28 Maart 2013 | Nepal, Nepal

Kathmandu = wooden temple

Hoewel er volgens onze gids maar 800.000 mensen wonen, voelt het alsof het er 8 miljoen zijn. Boven de stad hangt een enorme wolk stof en iedereen krioelt over elkaar heen. Van alle kanten (in Kathmandu rijd je llinks) komen er scooters, motoren en auto's op je af en zo nu en dan zelfs een fiets. Motoren zijn net auto's, met regelmaat door de berijder afgeladen met opa's, oma's en kinderen. Iedereen toetert, maar werkelijk niemand is kwaad of geirriteerd. Om de paar los lopende koeien en geitjes rijdt iedereen heen. Stoepen ontbreken in zijn geheel en de weg soms ook lijkt het. Het voelt als een avontuur om door de stad te lopen en het is erg vermakelijk.

Ons hotel ligt net buiten het centrum en is een oase van rust. Het is een viersterren hotel en zo voelt het ook. De perfecte plek om in de wandelmodus te komen.

Op de eerste avond hebben we een Nepalese avond met welkomstdiner en dans en we ontmoeten de rest van de groep, hoewel... het blijkt, dat er verschillende wandelingen gemaakt gaan worden en dus zal de groep twee dagen later uit elkaar gaan en zullen wij onze tocht met z'n tweetjes maken.

De Nepalese avond is erg gezellig en en we eten en drinken lekker.
Het diner wordt afgesloten met een yoghurtgerecht en dan is het richting hotel voor een hele nacht in een echt bed, een welkome afwisseling na onze vliegtuignacht.

Terwijl ik in bed lig, zit Ronald zowat de hele nacht naast het toilet. Het eten blijkt niet lekker te vallen. Gelukkig valt het mee en kan er gewoon ontbeten worden, maar dan wel met twee geroosterde boterhammen.

De dag wordt vervolgd met een siteseeing tour met de vier belangrijkste plaatsen in Kathmandu: de apentempel, de grootste stupa (gedenkplaats), de Kumari (Nepalese prinses) en de tempel van Shiva&crematorium.

Er wordt niet gebedeld maar overal zwermen kooplui om je heen. Ze zijn niet vervelend maar wel volhardend. Tot in de bus drommen ze om ons heen, terwijl ze door de gesloten ramen hun koopwaar blijven aanbieden.

Al met al een volle dag met interessante verhalen en feiten: er zijn twee belangrijke feestdagen waarbij er bij één de god Doerga wordt vereerd ;-)

De levensverwachting voor vrouwen is vijftig (o.a. door abortussen die worden gepleegd wanneer meisjes worden verwacht) en voor mannen zestig als gevolg van voornamelijk longkanker.

De dag sluiten we in stijl af met een moed-indrink-cocktailtje.

• 28 Maart 2013 - 16:15

Christine:

Eeeeuuhm als ik dit lees heb ik echt zoiets als, NOEM JE DIT VAKANTIE ha ha. Ziet er pittig uit allemaal. Hopelijk ook genieten van alle indrukken, ik zal alles maar goed lezen want ik ga er nooit naar toe. Veel plezier met zijn 2en :-)

• 29 Maart 2013 - 13:12

Marianne & Bo:

Lieverds,

Heerlijk om te kunnen terug trekken uit het centrum. En dan een lekker bedje...en een zit-toilet (!) Enjoy zolang het nog kan!

Ik vond de straathonden in de avond ook heftig in Kathmandu....en de geur van kadaver in die riviertjes ook trouwens.... Maar, daar zullen jullie op de tocht vast weinig van merken.

Veel plezier en we kijken weer uit naar de volgende verhalen!
    Liefs

• 29 Maart 2013 - 20:19

Ron & Marja:

Neem eens een riksja: dan ga je helemaal in het verkeer op :-))