Dag 10, 5 april, Tatopani 1200-Ghorepani 2870 - Reisverslag uit Nepal, Nepal van RonaldUsha - WaarBenJij.nu Dag 10, 5 april, Tatopani 1200-Ghorepani 2870 - Reisverslag uit Nepal, Nepal van RonaldUsha - WaarBenJij.nu

Dag 10, 5 april, Tatopani 1200-Ghorepani 2870

Door: Usha en Ronald

Blijf op de hoogte en volg RonaldUsha

09 April 2013 | Nepal, Nepal

Dag 10, 5 april, Tatopani 1200-Ghorepani 2870

Met n stijging van 1670 mt is deze dag de zwaarste (naast Thorung la). Om n idee te krijgen van de zwaarte rekenen Ronald en de gids uit, dat dit neer komt op ongeveer 20.000 traptreden. We doen 'r 9 uur over, maar t gaat me beter af dan de eerste dag.

Aan deze kant van het Annapurnamassief is het subtropischer met veel groen en met rododendrons begroeide bergen.
Verder zien we heel veel sawa's (rijstvelden), die met de hand of met buffels worden bewerkt.

De kinderen in de dorpjes roepen namasté naar ons en willen "sweets" en "chocolate".
Ronald geeft ze dropjes en het is grappig om hun reactie te zien.

Waar we aan de noordkant héél weinig wandelaars tegenkwamen, is dat aan deze kant anders. Aan deze kant zijn meerdere verschillende trekkingen te maken en dat is te merken.

Dag 11 (+12), 6 april, Ghorepani 2870-Poon Hill 3200-Nayapul 1070

Poon Hill biedt uitzicht op alle hoge pieken en is 't mooist bij zonsopkomst. We vertrekken dus om 4:55 zonder ontbijt of thee/koffie om even 5.000 traptreden te beklimmen binnen 55 minuten. Na 'n half uur doorjakkeren, ben ik 'r zo ongelofelijk klaar mee, dat ik naar Ronald en de gids roep, dat ik stop. Wat sussende woorden en rust peppen me weer op en we zijn ruim op tijd boven.

Het uitzicht is fenomenaal!!

Daarna spurten we weer naar beneden naar Ghorepani om te ontbijten en de wandeling te hervatten. Door n geplande staking op 7 april, besluit de gids dat we wandeldagen 11 en 12 maar moeten combineren. Dat betekent, dat we naast de wandeling van vanochtend, nog even 20.000 traptreden naar beneden moeten lopen + nog 2 uur extra wandelen naar Nayapul. Daar staat een auto klaar om ons naar Pokhara te brengen.

Na ongeveer 150 kilometer lopen en duizenden meters klimmen en dalen zijn we er klaar mee. Nu is het tijd voor wat ontspanning.

• 09 April 2013 - 11:46

Lauracras:

Goedemorgen,

Hier Laura de assistente die regelmatig je bloeddruk heeft gecontroleerd. Hoe is het daarmee denk je?
    WAt een fantastische reis maar wel echt enorm zwaar!!. Een ervaring om nooit te vergeten.
    Tot de volgende bloeddrukcontrole,

Hartelijke groet Laura Molier,
    assistente van dokter de Rooij en Buddingh

• 09 April 2013 - 12:04

Joan Van Eerdewijk:

Hoi kanjers,'
    Weer genoten van jullie verhaal, nu is het wel aftellen Usha&Ronald.
    Nog een paar dgn genieten en bijkomen van zo'n fantastische reis,
    Ik hoop dat jullie veel foto's gemaakt hebben.
    Liefs
    Joanl

• 10 April 2013 - 10:52

Rob:

Hay Levensgenieters,
    Geweldige ervaring die je niet snel zult vergeten.
    En dan te bedenken dat de traptreden (zie foto) door mensen handen zijn gelegd.
    Nog even genieten van alles.
    Groetjes, rob

• 10 April 2013 - 17:01

Armand Hessels:

Hoe bedoel je: "nu gaan we ontspannen"... Ik dacht de hele tijd al dat het jullie alleen daarom was te doen: lekker ontspannen lopen, klimmen, douchen, slapen, enz. Ik had geen moment de indruk dat daar enig gezwoeg of andersoortig 'niet-ontspanning' bij kwam kijken... Fff opnieuw lezen dan maar!
    Ga lekker door! Groet,
    Armand